+47 940 53 060

©2019 by Kristian Krokslett. Proudly created with Wix.com

Om Kristian Krokslett

Kristian Krokslett, tenor

Den nordnorske tenoren Kristian Krokslett kommer fra den lille bygda Breivik i Salten (Bodø), og omtales som en allsidig sanger som kan bevege seg lett mellom ulike sjangere, men det er først og fremst opera som ligger hans stemme nærmest. Kristians stemme har utviklet seg gjennom årene fra et lyrisk fag til å bli en mer spinto/dramatisk tenor på vei mot heldentenor.

Kristian har gjennom de siste årene medvirket operaer som for eksempel Verdis Aïda og Un Giorno Di Regno, Puccinis Tosca og Madame Butterfly, Bizets Carmen, Mozarts Die Zauberflöte, Mascagnis Cavalleria Rusticana og Leoncavallos Pagliacci for å nevne noen. Han har også vært med å uroppføre flere nyskrevne norske operaer som Ragnar Söderlinds I Cancelliraadens Dage, Terje Bjørklunds Frk. Victoria, Bodvar Moes Jedermann og Sigmund Lillebjerkas Jomfru Rosenving av Santavajasø.

På hans kirkemusikkrepertoar finner man blant annet Rossinis Petite Messe Solenelle, Händels Messiah, Verdis Requiem, Mozarts Requiem, Beethovens Messe i C og Haydns Nelsonmesse.

Det var som tubaist Krokslett begynte sin musikalske utdannelse, men han endret tidlig hovedinstrument til klassisk sang med Kristin Kostopoulos som sin aller første sanglærer ved Bodø Videregående Skole på midten av 1990-tallet.

Krokslett har senere studert ved Høgskolen i Bodø (Nord Universitet) og ved Grieg-akademiet i Bergen med henholdsvis Regine Vesterlid Strøm og Harald Bjørkøy som lærere. Han har også jobbet med sangpedagoger og vokal-coacher som Kåre Bjørkøy, Barbro Marklund, Mark Schnaible, John Lidahl, Brian Jauhiainen og Petri Lindroos. Han har også hatt gleden av å jobbe med dirigenter som Peter Szilvay, Christian Lindberg, Jukka-Pekka Sarastre, Magnus Loddgard, Kjell Seim, Øystein Jæger, Bjørn Andor Drage, Grete Pedersen, Ragnar Rasmussen og Torodd Wigum.

Av orkestre Kristian Krokslett har sunget med kan Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, Bodø Sinfonietta, TrondheimSolistene, Kristiansand Symfoniorkester og Oslo Filharmoniske Orkester blant andre nevnes.

Kristian har vært å finne som én av tenorene på Hanne Kroghs suksessrike juleturnéer og også på hennes turné med konsertforestillingen World of Music sammen med Marianne Antonsen og Helene Bøksle. Han har medvirket i flere ulike musikaler og har også solid erfaring som skuespiller og dukkespiller i flere sesonger hos Dukketeatret Katta i Sekken. Det må også nevnes at han medvirker på en rekke CD-innspillinger og at han har lånt stemme til ulike tegnefilmer og reklamer på TV og radio. Han har også mange år bak seg som kordirigent og som vokalpedagog ved Gildeskål Kulturskole, Sortland Videregående Skole og Nord Universitet. For tiden er han dirigent for Skjerstad Mannskor, et kor som han stiftet i 2011.

I «hjembyen» Bodø er han mest kjent for å sette byens befokning i julestemning med sine utallige fremførelser av Adolphe Adams velkjente O helga natt, som mangeårig solist ved de meget populære Lucia-konsertene i Bodø domkirke og gjennom flere år med julekonserter i samarbeid med Tromsø-sangeren Jardar Johansen.
Han er også med i vokalensemblet Vocal art fra Bodø og har vært fast tilknyttet Det Norske Solistkor siden 2011.

 

Presseomtale

Avisa Nordland

«Kristian Krokslett klarte å henlede tankene både på Pavarotti og Bjørling med sine sanger, og han framførte både ”Tonerna” og ”Tårnarien” og flere andre kjente sanger på en måte som viser at vi her har fått en stadig mer velutviklet sanger i Salten.»
Jørgen Mathisen, Avisa Nordland (Nyttårsturne 2012)

Saltenposten

«…Lena Kristin Ellingsen og Kristian Krokslett i de ledende rollene i Slusk hevet nivået til et nivå man sjelden har sett utenfor de etablerte teatrene i landet…»
Helge Simonsen, Saltenposten (Arbeidermusikalen Slusk 2009)

Våganavisa

«…I en populærmusikkverden der små artister kan skape seg store karrierer på et minimum av stemmeprakt, er det ganske så befriende og sitte to timer i Lofoten Kulturhus og lytte til solister som behersker sine stemmeinstrumenter så uanstrengt. Kristian Kroksletts tenor, for eksempel, slik han brukte den i Rodolfos arie.»
Edd Meby, Våganavisa (Lofotoperafest 2009)