Kristian Krokslett
#minkollega: Lise Davidsen
Det er kanskje å sikte litt høyt å kalle stjernesopranen Lise Davidsen min kollega, siden hun er i en helt annen liga enn meg. Men siden vi begge har en felles tilknytning til og historie i Det Norske Solistkor ønsker jeg å omtale også Lise i denne føljetongen. Hun har på rekordtid tatt steget høyt opp på den internasjonale operastjernehimmelen og har mottatt en imponerende rekke anerkjente priser for sin innsats og sine prestasjoner.

Lise Davidsen er en norsk lyrisk-dramatisk sopran, som etter å ha vunnet Plácido Domingos konkurranse Operalia i London i 2015 og Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse har gjort en kometkarrière i europeiske operahus og konsertsaler. Hennes store og omfangsrike stemme har vakt betydelig internasjonal oppmerksomhet.
Lise Davidsen tok en bachelor som mezzosopran ved Griegakademiet i Bergen i 2010. Hun var også medlem av Det Norske Solistkor, som alt. Hun tok senere en master ved Det Kongelige Musikkonservatorium i København, der sangpedagogen Susanna Eken oppfordret henne til å utvikle stemmen videre som sopran. Hun ble uteksaminert fra Operaakademiet i København i 2014.
Hun debuterte på Den Kongelige Opera i København sesongen 2012–2013 i Leoš Janáčeks opera The Cunning Little Vixen. I Norge hadde hun sin debut i tittelrollen i en konsertant versjon av Sancta Susanna av Paul Hindemith i 2015 på Nasjonaloperaen. Året etter var hun tilbake på samme sted som Santuzza i Pietro Mascagnis Cavalleria rusticana. Etter sin tolkning av tittelrollen i Richard Strauss' Ariadne auf Naxos ved Nordnorsk Opera og Symfoniorkester i 2017 tolket hun samme rolle på operafestivalen i Glyndebourne og ved Wiener Staatsoper. Sesongen 2018–2019 medvirket hun i Royal Operahouse Covent Gardens oppsetning av Richard Wagners Nibelungenring og Carl Maria von Webers Freischütz i Frankfurt. Hun spilte i Pjotr Tsjajkovskijs Spardame i Stuttgart, Sieglinde i en konsertant versjon av Wagners Valkyrien i Toronto, ledet av Sir Andrew Davis, samt Elisabeth i Tannhäuser i Zürich, München og Bayreuth, sistnevnte dirigert av Valerij Gergijev. I 2018 inngikk hun eksklusivt samarbeid med plateselskapet DECCA, som ga ut hennes første album med Wagner og Strauss (2019), og hun fikk sin første kontrakt med The Metropolitan Opera i New York, der hun hadde en sensasjonspreget debut som Lisa i Spardame (2019). Lise Davidsen er også en meget aktiv liedsanger og har i ung alder gjort dypt inntrykk med sine bevegende tolkninger av Strauss, Wagner og Gustav Mahler.
Priser
Léonie Sonnings talentpris, Danmark, 2014
Danish Singers Award, 2014
Flagstadprisen, 2015
International Hans Gabor Belvedere Singing Competition: 2. pris og Publikumsprisen, 2015
Operalia, The World Opera Competition: 1. Pris, Birgit Nilsson Award og Publikumsprisen, 2015
Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse: 1. pris, Ingrid Bjoners stipend og Beste interpretasjon av norsk sang, 2015
Statoils talentpris, 2015
Gladsaxe Kommunes musikpris, 2016
Stokke kommunes kulturpris, 2016
Musikkritikerprisen for tolkningen av Ariadne auf Naxos, 2016/2017
Sibeliusprisen fra Sibelius selskapet i Norge, 2018
Dronning Ingrid Hederslaegat – Dansk ærespris, 2018
Grammophone Classical Music Awards: Young artist of the year, 2018
Spellemannprisen 2020: Årets internasjonale gjennombrudd
(Kilde: Store Norske Leksikon)
Her synger Strauss´ "Morgen" og en arie fra Verdis Maskeballet i Metropolitans digitale konsertserie "Met Stars Live in Concert" fra 29. august i år.