top of page
Nyheter: Blog2
  • Forfatterens bildeKristian Krokslett

#minkollega: Jens-Erik Aasbø

Jens-Erik var en av de første sangerne jeg ble kjent med da jeg dro til Oslo og begynte i Det Norske Solistkor i 2011. Samme høst skulle vi ende opp med å bo sammen i 6 uker i samme knøttlille hus på en gård ved Mjøsa, sammen med 5 andre operasangere. Et aldri så lite sosialt eksperiment jeg kanskje skulle skrevet en egen artikkel om. Uansett; vi kom fra dette intense oppholdet på beste vis, og vennskapet har stått seg godt.


Foruten å være en god kilde innenfor

breddekunnskap er Jens-Erik vokalt å regne som en absolutt bass. Det finnes ikke mange andre jeg tydeligere ville karakterisere som bass enn ham. Og det er et fag han utøver på aller beste vis. Ikke bare har han sitt base som fast solist ved Den Norske Opera, han er også å finne på flere andre scener. Ikke minst i utlandet. Til sommeren skulle han stått på scenen i Bayruth. Nå er hele den produksjonen flyttet til 2021, så han får heldigvis sin debut der likevel. Det synes jeg er stas!


Jens-Erik ble uteksaminert fra KHiO, Operahøgskolen, våren 2011, og har vært tilknyttet Den Norske Opera & Ballett siden. Der har han sunget roller som Angelotti i Tosca, Raimondo i Lucia di Lammermoor, Rocco i Beethovens Fidelio, Zuniga i Carmen, Doktor Grenvil i La traviata, Sarastro i Mozarts Tryllefløyten, Kommandanten og Masetto i Mozarts Don Giovanni, Basilio i Rossinis Barberen i Sevilla, Politikommisær i Sjostakovitsj' Lady Macbeth fra Mtsensk, Broder Tuck i Schwemmers Robin Hood, Bonzo i Puccinis Madama Butterfly, Første nasareer i Salome av Richard Strauss, Kommandanten i Don Giovanni og Løytnant Ratcliffe i Billy Budd.

Ved siden av sitt virke ved DNO&B er Jens-Erik også en ettertraktet sanger ved andre scener. De siste årene har han blant annet gestaltet roller som Daland i Wagners Den flyvende hollender ved Opera på Skäret, Vannånden i Dvoraks Rusalka ved Komische Oper Berlin, Fasolt i Wagners Rhingullet og Kommandanten i Don Giovanni ved Theatro Municipal de São Paulo, og våren 2019 gjestet han Spring Festival i Tokyo som Daland i Den flyvende hollender, i besetning med Bryn Terfel som Hollenderen. Som konsertsanger har Jens-Erik deltatt som bassolist på utallige oppføringer av Mozarts Requiem, og har også Haydns og Verdis Requiem på repertoaret.


I 2021 debuterer han altså som Fasolt i Rhingullet (Wagner) under Festspillene i Bayreuth. Om hans tolkning av Wassermann i Rusalka av Dvorák på Komische Opera i Berlin skrev Ako Imamura på kritikersiden Bachtrack.com: "(...) young Norwegian bass Jens-Erik Aasbø impressed with his deep booming voice and strong stage presence." Og det har jeg ingen grunn til å ikke tro hr. Imamura på.


Dessverre er det sparsommelig med lydklipp å finne med Jens-Erik, så vi får heller la oss underholde med dette klippet, hvor han "viser frem utstyret sitt" og forteller at han har hatt stoltere dager på scenen enn ved dette tilfellet.

166 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page