Kristian Krokslett
#minkollega: Fredrik Akselberg
Det er rart med det. Hvordan man etter år med kun å ha hørt om noen plutselig blir kjent og at det da virker som om man har kjent dem hele livet. Jeg hadde hørt om Fredrik i mange år før vi endelig møttes som kollegaer i Det Norske Solistkor i januar 2011. Vi ble sittende sammen på tenorrekka i flere produksjoner og det utviklet seg et vennskap som vil bli stående sterkt livet ut.
Som sanger har Fredrik lagt bak seg en imponerende karriere, og jeg er usikker på om alle virkelig er klar over hans bragder i inn- og utland.

Fredrik studerte ved Stavanger Musikkonservatorium og Royal College of Music i London, hvor han ved sistnevnte mottok Thomas Mohrherr-prisen i Peter Pears’ Singing Competition. I 2004-2005 var Fredrik med i ensemblet ved operaen i Kiel hvor han gjorde roller som Mercure og Thespis i Rameau’s Platee, Don Curzio i Le Nozze di Figaro, Sir Hervey i Anna Bolena, og 3rdKnappe i Parsifal. I 2005-2006 var han med i International Opera Studio på Staatsoper Hamburg hvor han deltok i produksjoner som Fidelio, Die Zauberflöte, La Traviata, Rigoletto, Il Turco in Italia, Parsifal og La Fille du Regiment.
Andre operaengasjementer inkluderte roller som Almaviva i Il Barbiere di Siviglia ved Den Norske Opera,Testo i Monteverdis Il Combattimento di Tancredi e Clorinda ved Festival d’Aix-en-Provence, Ferrando i Cosi fan tutte ved Bergedorfer Musiktage, Don Ottavio i Don Giovanni ved Lyckaa Kammermusikkfestival (Sverige), Don Ottavio i Don Giovanni og Tom Wingfield i Antonio Bibalos opera Die Glasmenagerie ved Bergen Nasjonale Opera, og Kurt Weills Die sieben Todsünden and Malcom Williamsons The Happy Prince i Stavanger.
Fredrik har jobbet regelmessig med dirigenter som Alessandro De Marchi, Fabio Biondi, Rinaldo Alessandrini, Kenneth Weiss, Ruben Jais, Robin Ticciati and Michel Corboz.
Han har også gjort en omfattende karriere som konsert- og oratoriesanger med blant annet Bachs Johannespasjon, Matteuspasjon, H-mollmesse, Messe i G, Magnificat, Juleoratoriet og mange kantater, Mozarts Requiem og C-mollmesse, Händels Messias, Dettingen, Te Deum og Esther, Haydns Theresienmesse, Dvoraks Stabat Mater, Mendelssohns Elias, Monteverdis Mariavesper, Gounods Messe Solennelle, Buxtehudes Jesu Membra Nostri, Arvo Pärts Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem, og Brittens Saint Nicholas.

Sesongen 2007/08 var et travelt år for Fredrik. Da sang han Testo i Monteverd’s Il Combattimento di Tancredi e Clorindaat ved Opera de Monte Carlo, Theatre des Gemaux Sceaux og Opera de Bordeaux, Bachs Johannespasjon med dirigent Ruben Jais i Milano, Telemanns Die Tageszeiten med dirigent Fabio Biondi, Pastore i Monteverdis L’Orfeo med dirigent Rinaldo Alessandrini, Bachs H-mollmesse med dirigent Michel Corboz i Lisboa, Bergen og Bodø, 4. Jøde i Salome ved Staatsoper Hamburg. Han har også vært med på innspilling som Testus in Scarlattis Davidis Pugna et Victoria med dirigent Alessandro De Marchi.
Sesongen etter gjorde han tittelrollen i Rameau’s Platee i Augsburg, Liberto and Soldato 2 i L’Incoronazione di Poppea i Bordeaux, Bachs Kaffee Kantate ved Theater an der Wien, Schumanns Das Paradies und die Peri med Kristiansand Symfoniorkester, Bachs H-mollmesse i Oslo, konserter med Kringkastingsorkesteret (KORK), og Uriah i urpremieren av Ståle Kleiberg’s David and Bathsheba i Trondheim. In 2009 debuterte han på Bolsjojteatret i Moskva som Andres i Alban Bergs Wozzeck!

Etter at Fredrik la sangerkarrieren på hylla har mange fått høste av hans enorme kompetanse innenfor klassisk musikk og opera gjennom hans tidligere arbeid som produsent for Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival, ved hans virke som agent og for tiden gjennom hans virke som produsent ved Opera Østfold. Nå holder han på med produksjonen av en av neste års virkelig store begivenheter ved landets operascener; Wagners Der Fliegende Holländer på majestetiske Fredriksten Festning i Halden.
Her synger Fredrik "Fata regum et sereno" fra Scarlattis "Davidis Pugna et Victoria".